Kärnvärden

Ärlighet
Utvecklande
Kundnära
Pålitliga

VAD STÅR ETS KÄRNVÄRDEN FÖR OCH HUR OMSÄTTS DE TILL HANDLING?


Ärlighet:

ETS skall vara ett personligt företag. Genom en ärlig och förtroendefull dialog med våra uppdragsgivare,
deras kunder samt leverantörer och konkurrenter ska vi skapa och bibehålla långvariga och goda relationer.
ETS ska verka för att våra arbetsuppgifter ska kunna förenas med familj och fritidsintressen.
Bra kommunikation, god stämning och respekt för individer ska råda i ETS.

Utvecklande:

ETS ska vara nyskapande, flexibla och under ständig förbättring. Vi ska ta vara på våra medarbetares kompetens
och erbjuda möjligheter till utveckling, utbildning och friskvård.
Vi vill att våra medarbetare är engagerade och delaktiga i verksamheten samt medverkar till vår positiva utveckling.
Hos ETS ska vi ha möjlighet att påverka vår arbetssituation.

Kundnära:

Vi vill arbeta nära våra kunder. Innan vi åtar oss ett uppdrag ska vi veta att vi har tillgång till de resurser som krävs för att göra ett bra arbete.
Vi ska vara kända för ett kundnära arbetssätt med korta beslutsvägar och vara lyhörda för kundernas intressen.

Pålitliga:

Våra kunder ska känna sig trygga när de anlitar ETS. Det innebär att vi alltid ska uppträda med god affärsetik, kompetens och yrkesskicklighet.
ETS ska ha god planering, leverera produkter och tjänster i tid och med jämn och hög kvalité.

----------------------------------------------------------------------

Medarbetare.
VAD KAN DU SOM JOBBAR HÄR VÄNTA DIG?

ETS bygger på att alla medarbetares yrkesskicklighet.
Därför är det viktigt för oss att ta hand om dig som arbetar här och erbjuda stimulerande och ansvarsfulla uppgifter som passar dig.
Vi ser gärna att du tar egna initiativ till din egen utveckling – att du har hög kompetens gynnar ju hela bolaget.
Vill du växa, kan vi hjälpa till med resurser.
Vårt mål är att alla ska kunna arbeta till minst 65. Vi försöker förhindra arbetsskador samt uppmuntrar till idrottsliga och kulturella aktiviteter.
ETS är en platt organisation med korta beslutsvägar. Initiativ uppmuntras och du ska alltid kunna säga din mening öppet och ärligt.

VAD VÄNTAR ETS SIG AV DIG?

ETS vision är att vara den bästa arbetsplatsen.
Här får du möjlighet att med stort engagemang utveckla din kompetens. I gengäld måste du följa bolagets policy och våra etiska riktlinjer.
I enlighet med andan i ETS ska du alltid agera professionellt, vara medskapande, hålla löften, leverera i tid, visa andra respekt och ta ansvar för dina handlingar.
Som anställd är det förbjudet att bereda dig själv eller någon annan vinning genom att utnyttja bolagsinformation eller din ställning inom bolaget.
Du får heller inte driva egen konkurrerande verksamhet till ETS eller använda våra tillgångar till annat än tillåtna ändamål.
Likaväl som du alltid har rätt att få information som behövs för att utföra ditt arbete, har du skyldighet att söka information.

VARFÖR PRATAR VI SÅ MYCKET OM VÅRA ORDNINGSREGELER?

Arbetsmiljön i vår bransch är behäftad med vissa risker. Därför har ETS ett arbetsmiljösystem som bland annat går ut på att göra arbetsplatserna trygga och säkra.
Var rädd om dig och om andra. Hjälp till att förhindra skador och kom gärna med förbättringar.
Tänk på att din personliga skyddsutrustning alltid ska användas och att ordnings- och skyddsregler samt övriga säkerhetsföreskrifter är obligatoriska
och alltid ska följas. Den som inte efterlever detta kan bli avstängd från arbetet.

FÅR MAN TA EN ÖL PÅ JOBBET?

Nej, alkohol och droger hör inte hemma på vår arbetsplats.

ÄR DET OKEJ ATT RETAS?

Nej. Trakasserier på grund av kön, religion, sexuell läggning, ålder, hudfärg, bakgrund, funktionshinder med mera är totalt oacceptabelt.
Kränkande särbehandling och mobbing får överhuvudtaget inte förekomma i vårt bolag.

----------------------------------------------------------------------

Affärsverksamhet.
VAD SKA ETS VERKSAMHET LEDA TILL?

ETS i Myra AB är ett nybildat bolag som i första hand tänker inrikta sig på entreprenadarbeten mot energibolag.
ETS tänker bli en stark konkurrent på marknaden genom att vara ett bolag som klarar att hålla tider och leverera hög kvalite till ett konkurrenskraftigt pris.

VILKEN MARKNADSPOSITION HAR VI?

ETS är det personliga bolaget. Vi försöker ständigt hitta enkla, snabba och effektiva lösningar åt våra kunder.
Vi är också flexibla och lyhörda och jobbar nära kunderna, vilket gör att vi kan både förstå och motsvara förväntningarna bättre.
Alla kan var stolta över det vi bidrar till.

VILKEN TYP AV RELATIONER VILL VI HA?

Vi strävar efter långsiktiga och förtroendefulla relationer med kunder. Så även till allmänhet och samhälle.
Alla som väljer att samarbeta med ETS ska känna sig trygga.
I samarbeten ska våra kunder kunna ha direktkontakt med våra medarbetare, och inte behöva ha formella överläggningar med en anonym organisation.

HUR FÅR VI GODA RELATIONER?

Innan vi åtar oss en order eller ett uppdrag ska vi säkerställa att vi har tillgång till de resurser som krävs för att göra ett bra arbete.
Vi ska också ständigt sträva efter att utveckla effektivare arbetsmetoder till kundernas gagn.

LUNCH, RESOR, BLOMMOR – GÅR DET BRA?

Vi ska var uppmärksamma och försiktiga i våra relationer så att inte gränsen för mutor och bestickningar överskrids.
Vi ska också vara lyhörda för vilka krav våra kunder har på oss i umgänget med deras medarbetare.
Är du osäker på vad som gäller som skäligt värde vid till exempel representation eller bemärkelsedagar, diskutera med din chef.

----------------------------------------------------------------------

Samhällsansvar.
HUR BIDRAR VI TILL SAMHÄLLET?

Även om ETS är ett litet bolag påverkar vår verksamhet samhällsutvecklingen i stort.
Vi vill vara en god samhällsmedborgare och arbeta i samklang med samhället omkring oss.
Vi uppmuntrar våra medarbetare att engagera sig i frågor som främjar både samhällsutvecklingen i allmänhet och invånarna i synnerhet.
Vi sponsrar noga utvalda program med inriktning på sociala och humanitära ändamål samt idrott.
Däremot ger vi aldrig ekonomiska bidrag till politiska partier eller enskilda politiker.

FÖRBÄTTRAR VI ARBETSMILJÖN?

Genom vårt miljöledningssystem styr vi arbetet för att minska miljöpåverkan.
Direkt genom att välja material och metoder som är bättre för miljön samt att ta ett omfattande ansvar för återvinning
och resthantering av avfall från våra arbetsplatser. Indirekt genom att arbeta allt mer med energibesparande tekniska lösningar.

HUR GER VI EN BRA BILD AV ETS?

Dokumentation och redovisning av verksamheten är viktig för att skapa förtroende för och inblick i vårt bolag.
Som medarbetare får du naturligtvis alltid tala om hur du har det på jobbet och vad du tycker om det.

----------------------------------------------------------------------

Tillämpning.
VEM ANSVARAR FÖR ETS ETIK?

Det är viktigt att vi tar ett personligt ansvar för hur vi uppträder, med det är VD:n som är ytterst ansvarig för våra etiska riktlinjer.
VD:n ansvarar för uppföljning och vidareutveckling av dem. Samt för att alla medarbetare tar del av, förstår, accepterar och agerar enligt innehållet
i dessa riktlinjer. Och du ansvarar för att du verkligen gör rätt.
Inga undantag medges, avvikelser innebär att förpliktelserna i anställningsavtalet brutits.

HUR UNDERLÄTTAS TILLÄMPNINGEN AV ETS ETISKA RIKTLINJER?

Vi vet att det inte alltid är lätt att göra rätt, men vi får aldrig medvetet göra fel.
Ett sätt att testa planerade åtgärder och beslut är att ställa några kontrollfrågor till dig själv.
-Stämmer åtgärden/beslutet med lagar, förordningar och internationella konventioner?
-Stämmer åtgärden/beslutet med ETS etiska riktlinjer och policy?
-Kan du förklara och stå för åtgärden/beslutet för familj, vänner och arbetskamrater?
-Skulle det kännas bekvämt om åtgärden eller beslutet blev uppmärksammat eller refererat i media?

ALKOHOL OCH DROGPOLICY – ETS I MYRA AB

Vi betraktar alkoholism som en sjukdom. Det gäller i lika mån beroende av lugnande medel, sömntabletter och narkotiska preparat.
Missbruksproblem angår oss alla. Varje medarbetare ska ta initiativ till att dessa problem uppmärksammas.
Varje form av påverkan från sinnesförändrande droger på arbetsplatsen ska åtgärdas.
Den som uppvisar sjukdomssymptom ska erbjudas hjälp och vi förväntar oss att den mottas.
Vårt arbete mot alkohol och andra droger bygger på att:
• Vi ska ingripa direkt och inte vänta
• Vi ska uppträda med respekt för individen
• Vi är toleranta mot missbrukaren, men inte mot missbruket
• Vi ska ställa upp och ge stöd åt den som har alkohol eller drogproblem – men vi ställer samtidigt krav

----------------------------------------------------------------------

POLICY MOT KRÄNKANDE SÄRBEHANDLING OCH ETISK DISKRIMINERING – ETS I MYRA AB

Kränkande särbehandling och etisk diskriminering accepteras inte hos ETS i Myra AB.
VD:n i bolaget har ansvar för att organisera sin verksamhet på ett sådant sätt att kränkande särbehandling och etisk diskriminering inte förekommer.
VD:n ansvarar för att tillse att medarbetarna har tillräckligt med införmation och kunskap om bolagets målsättning och riktlinjer
gällande kränkande särbehandling och etisk diskriminering.
VD:n ansvarar för att omedelbart vidta åtgärder om och när kränkande särbehandling och/eller etisk diskriminering förekommer.